Looptraining

Looptraining is een esstentieel onderdeel om een veldsport op goede wijze te beoefenen. Vaak ligt de nadruk van trainingen op techniek en tactiek terwijl loopvaardigheden minstens zo belangrijk zijn. Wanneer er actief aan looptraining wordt gedaan, verbeteren de grondmotorische vaardigheden en wordt de kans op blessures verkleint. Door looptraining al vanaf jonge leeftijd te geven bouwt een club aan het succes van de toekomst!

Categorieën

  • Voetenwerk

    Voetenwerk is de basis voor een lichtvoetige, snelle sporter met een geringe kans op blessures. Door vanaf jongs af aan te werken aan de grondmotorsche vaardigheden worden sporters beter voorbereid op de toekomst en leggen ze een goede basis voor toekomstige prestaties. Trainingsmaterialen waarmee voetenwerk getraind kan worden zijn bijvoorbeeld speedladders, trainingshoedjes, horden en kbands. Met deze trainingsmaterialen kunnen trainers een veelzijdige training uitzetten, daarnaast zijn veel van deze trainingsmaterialen te verwerken in technische oefeningen waardoor er twee doelen tegelijk nagestreefd kunnen worden.

  • Sprinttraining

    Naast het trainen van het voetenwerk is sprinttraining bij veel sporten essentieel. Sprinttraining draagt bij aan snellere en explosievere sporters waardoor ze tegenstanders te snel af kunnen zijn. Verder zijn een aantal snelle spelers in een team van onschatbare waarde. 

    Trainingsmaterialen waarmee sprinttraining gedaan kan worden zijn: overspeed trainers, speed chutes, speed sleds en power speed resistors. Ieder materiaal heeft een eigen focus en functionaliteit waardoor u veel kanten op kunt! BREAK

    Explosiviteit verhogen met Sprinttraining

    Bij sprinttraining denken veel mensen meteen aan het verhogen van de topsnelheid. Bij veldsporten zoals hockey en voetbal ligt dit iets anders. Een topsnelheid bereikt men normaal gesproken pas na dertig meter. Bij voetbal en hockey sprint men meestal slechts enkele seconden. Dit is meestal niet verder dan twintig meter. Bij voetbal sprint training gaat het daarom niet zo zeer om het verbeteren van de uiteindelijke topsnelheid. Bij voetbal sprint training ligt veel meer nadruk op het ontwikkelen van explosiviteit tijdens de eerste stappen. Hieronder verstaan we onder meer het verbeteren van de startsnelheid en het verhogen van de maximum snelheid binnen een kort tijdsbestek. 

    Sprintsnelheid verhogen

    De sprintsnelheid is in belangrijke mate genetisch bepaald. De ene sporter is in staat om sneller van start te gaan dan de andere. Niettemin is het mogelijk om de sprintsnelheid door middel van sprinttraining te verhogen. De mate waarin de sprinttraining effect heeft hangt af van verschillende factoren. Natuurlijk is het belangrijk om een hoge trainingsfrequentie aan te houden. Met één keer per week zult u weinig verschil merken. Voor echte verbetering zult u minstens twee keer per week een uitgebreid programma voor sprinttraining moeten volgen. Het is belangrijk om dit programma voor sprint training zo divers mogelijk te maken. Door zoveel mogelijk verschillende elementen van de sprint training te oefenen zult u tijdens het sporten betere resultaten boeken.

    Soorten sprintmaterialen

    Het mag duidelijk zijn: sprinttraining draagt bij aan snellere en explosievere start en is daarom een noodzakelijk onderdeel van de training bij veldsporten zoals voetbal en hockey. 

    Bij de Materiaalman.nl kunt u verschillende trainingsmaterialen ten behoeve van o.a. voetbal sprint training kopen. Ieder materiaal richt zich op een ander aspect van de sprinttraining en biedt dus weer andere voordelen. Als u wilt werken aan het verhogen van uw sprintsnelheid is het daarom aan te bevelen om verschillende soorten trainingsmaterialen te gebruiken bij de sprint training. Enkele voorbeelden van de sprintmaterialen in ons assortiment zijn: 

    • Overspeed trainers
    • Speed chutes
    • Speed sleds

    Sprinttraining met Overspeed trainers 

    Met een Overspeed trainer beweegt u tijdens de sprint training sneller dan u in werkelijkheid zou kunnen. Hierdoor bereikt u tijdens de sprint training eerder uw topsnelheid. Met een Overspeed trainer behaalt u tevens een hogere maximum snelheid die u langer aan kunt houden. Door regelmatig een Overspeed Trainer te gebruiken bij uw sprint training oefeningen zult u merken dat u ook tijdens het spelen op het veld een hogere startsnelheid en topsnelheid kunt bereiken. 

    Sprinttraining met Speed chutes

    Ook de Speed chute is een heel handig trainingsmiddel om bij de sprinttraining te gebruiken. Zodra u begint met rennen zal de parachute zich uitvouwen. Hoe sneller u rent, hoe groter de weerstand is. Door het gebruik van de Speed chute bij de sprint training werkt u aan uw kracht en explosiviteit. U moet bij deze sprint training oefeningen immers steeds snellere en langere passen maken terwijl u meer weerstand ervaart. Tijdens het spelen zult u merken dat u dankzij de sprint training oefeningen sneller van start gaat.

    Sprinttraining met een Speed sled

    Met een Speed sled kunt u tijdens de sprint training gewichten over het veld trekken. Door deze sprint training oefeningen regelmatig te doen bouwt u meer spiermassa op. Zo wordt uw lichaam krachtiger en kunt u tijdens het voetballen of hockeyen sneller sprinten. Het grote voordeel van de Speed sled is dat u zelf bepaalt hoeveel gewicht u gebruikt. Door het totale gewicht tijdens de sprint training langzaam op te bouwen forceert u niets en werkt u aan een betere sprintsnelheid tijdens het sporten.

  • Behendigheid

    Behendigheid is de derde pijler binnen de categorie looptraining. Veel trainingsmaterialen, zoals speedladders en trainingshoedjes, uit de categorieën looptraining en sprinttraining zijn ook bij het trainen van behendigheid te gebruiken. De trainingsmaterialen in deze categorie zijn bedoeld om de speler te trainen op wendbaarheid en daarmee extra lichaamsschijn toe te kunnen voegen aan bewegingen. Sterke grondmotorische vaardigheden liggen daaraan ten grondslag. In deze categorie vindt u trainingspalen waarmee veel getraind wordt binnen het voetbal, sporters kunnen slalommen tussen deze palen door waardoor ze het hele lichaam moeten gebruiken om de palen te ontwijken. 

per pagina
Toont 1 - 12 van de 49 items
  • € 17,99 € 29,99
    Sale

    Wil je je voetenwerk of het voetenwerk van je spelers verbeteren? Trainen met een speedladder helpt! Door verschillende oefeningen uit te voeren worden de spieren sterker en gaan ze bewegingen herkennen. Het voordeel van deze Speedladder van Precision Training is dat je de trede-afstand zelf kunt bepalen. Afwisselen is mogelijk, de treden zullen op iedere...

    € 17,99 € 29,99
  • € 16,99 € 25,00
    Sale

    Trainingshoedjes, iedereen gebruikt ze en ze zijn overal in de sportwereld. Deze set trainingshoedjes geeft u de mogelijkheid om oefeningen, veldjes en veel meer uit te zetten. De set bestaat uit 50 hoedjes in 5 verschillende kleuren, daarmee kun je alle kanten op. De hoedjes zijn van licht flexibel kunststof waardoor het geen kwaad kan als een sporter...

    € 16,99 € 25,00
  • € 16,50

    Deze set van 60 mini trainingshoedjes in drie kleuren is ideaal voor het uitzetten van oefeningen met kleine trainingshoedjes. Door het formaat zijn deze hoedjes geen obstakel tijdens trainingen.

    € 16,50
  • € 39,99

    Deze set bevat 20 grote trainingshoedjes en een opbergtas, zoals te zien op de afbeelding. De trainingshoedjes zijn voorzien van een gatenpatroon zodat ze beter blijven staan wanneer het waait.

    € 39,99
  • € 34,99

    Deze flat markers hebben een diameter van 10 cm en zijn van flexibel rubber waardoor de sporter niet weg glijd.

    € 34,99
  • € 34,99

    Kbands zijn een uniek trainingsmateriaal voor weerstandstraining. De Kbands worden net boven de knieën geplaatst en met elkaar verbonden door de rubber banden die de weerstand toevoegen. Door de trainen met Kbands kunt u kracht opbouwen in uw benen, heupen en core spieren.

    € 34,99
  • € 27,50

    Wil je indoor looptraining doen? Bijvoorbeeld in de zaal of in een fysiotherapie praktijk? Dan is dit hoogst waarschijnlijk de juist speedladder voor u. Deze ladder 4 meter lang en heeft 9 anti slip treden. De anti slip treden zijn van flexibel rubber waardoor deze ladder goed blijft liggen, ook als een sporter op de trede staat. 

    € 27,50
  • € 17,50

    Deze speedladder van Precision Training is ideaal voor loopoefeningen. De speedladder is te bestellen in drie maten en ze zijn aan elkaar te bevestigen door clips.

    € 17,50
  • € 34,99

    De SKLZ Speedladder is van hoge kwaliteit en 4,5 meter lang. Deze speedladder wordt geleverd met een stevige draagtas, een trainingsplan en 4 grondpennen om het verschuiven van de speedladder te voorkomen.

    € 34,99
  • € 49,99

    De Speedladder Pro is een top speedladder gemaakt van stevig materiaal en voorzien van anti-slip strips onder de treden zodat deze perfect blijven liggen.

    € 49,99
  • € 29,99

    De indoor speedladder is perfect voor trainen op vlakke harde ondergronden. De treden zijn van stevig rubber en glijden daardoor niet weg.

    € 29,99
  • € 29,99

    De speed agility ladder set is een alternatief voor de speedladder. Door de pionnen en losse pijpen kunt u de stappen makkelijk korter en langer maken.

    € 29,99
Toont 1 - 12 van de 49 items

Looptraining is de basis

Goed voetenwerk is de basis voor een topprestatie, alle energie die een speler levert gaat dan in de gewenste beweging zitten. Dit is te realiseren door van jongs af aan aandacht te besteden aan looptraining. Met looptraining kan u de snelheid, kracht, coördinatie en wendbaarheid van een speler verbeteren. Niet iedere speler hoeft in ieder facet uit te blinken, maar aandacht besteden aan het facet van looptraining wat bij het spel van de past kan ervoor zorgen dat het niveau van de speler omhoog gaat.  

Op dit moment wordt er maar een zeer beperkte hoeveelheid aandacht besteed aan looptraining, helemaal bij amateurverenigingen. Het is aan te raden om looptraining al vanaf jongs af aan in de trainingen te verwerken, hiermee creëert u een basis voor toekomstig succes.

 

Looptraining combineren met techniektraining

Een veel voorkomend weerwoord is dat looptraining tijd in beslag neemt die de spelers anders met de bal of bal en stick bezig zouden zijn. Deels is dat waar, sommige looptrainingen nemen die tijd inderdaad in beslag. Anderzijds zijn er ook combinaties mogelijk waarmee u de looptraining combineert met techniektraining. U kunt spelers bijvoorbeeld een oefeningen door de speedladder laten lopen waarbij ze aan het einde een bal ingespeeld krijgen een oefening beginnen met een loopoefening, daarmee traint u ook direct de timing van een speler.

 

Categorieën looptraining

Looptraining is in een aantal categorieën onder te verdelen, namelijk: voetenwerk, springtraining en behendigheid.

 

Voetenwerk

Voetenwerk is de basis voor een technische speler. Wanneer het voetenwerk klopt, is de speler extra wendbaar. U kunt voetenwerk op verschillende manieren trainen, bijvoorbeeld met de speedladder of trainingshoedjes. Door te trainen met de speedladder worden uw hersens geactiveerd om een nieuwe bewegingen erin te slijpen. Het voordeel van goed voetenwerk is dat de speler lichtvoetiger wordt en dus makkelijker tegenstanders op het verkeerde been kan zetten.

U kunt het voetenwerk ook verder verbeteren door te trainen met mini horden. Dit vereist iets meer inspanning waardoor de speler extra wordt uitgedaagd. Het voordeel van mini horden is dat u ze ook als obstakel tijdens een oefening kunt gebruiken. Uw creativiteit kan u verder helpen met het functioneel toepassen van trainingsmaterialen.

 

Sprinttraining

Sprinttraining is een explosieve vorm van looptraining. U kunt sprinttraining doen met verschillende trainingsmaterialen zoals een: overspeed trainer. Dit trainingsmateriaal voegt weerstand toe tijdens de sprinttraining waardoor uw spieren extra geprikkeld worden. Dit bevordert de spieropbouw en resulteert in zowel een betere startsnelheid als een hogere topsnelheid. Bij sprinttraining is het extra belangrijk om een hele goede warming-up te doen. De training is erg explosief en daarom is de kans op blessures groter.  

 

Behendigheid

De behendigheid van een speler heeft deels te maken met het voetenwerk, dat is de basis. U verbetert de behendigheid van een speler verder met bijvoorbeeld de trainingspalen. Door de spelers gedurende een oefening tussen de palen door te laten bewegen vinden er veel richtingsveranderingen plaats. Hoe sneller de speler in staat is een richtingsverandering te plaatsen, hoe makkelijker het zal zijn een tegenstander uit te spelen.

Looptraining hockey

Loopvaardigheden zijn essentieel voor alle sporters. Een goed voetenwerk en bijbehorende lichaamshouding dragen bij aan een betere prestaties. Dit geldt vooral voor een sport als hockey. Hockey looptraining helpt spelers wendbaarder te worden waardoor ze tegenstanders te snel af kunnen zijn.

De hockeysport is maar beperkt ontwikkeld op het gebied van looptraining. Sinds de laatste jaren wordt hier pas structureel aandacht aan gegeven, voornamelijk bij de grotere clubs en selectieteams. Actief looptraining geven vanaf de hockeyers uit de jongste jeugd draagt op lange termijn bij aan het succes van een hockey club. 

Veel hockeytrainers vinden het saai om looptraining te geven, om dat te ondervangen kunnen er loop elementen in een techniek of tactiek oefening verwerkt worden. Op die wijze gaat er weinig trainingstijd verlopen en worden alle facetten van de speler ontwikkeld. Looptraining hockey draagt bij aan een betere basis waardoor op termijn de techniek sneller verbeterd kan worden. Met een aantal simpele trainingsmaterialen zoals een speedladder, mini horden en een set trainingshoedjes kunt u al ontelbaar veel loopoefening uitzetten. Daarmee tilt u uw hockey looptraining naar een hoger niveau en worden uw spelers naast wendbaarder ook fitter.

 

Looptraining voetbal

Bij voetbal speelt looptraining een redelijk grote rol. Bij de meeste clubs is looptraining voor voetballers standaard vanaf de jeugd, helemaal bij selectieteams. Het niveau van de voetbal looptraining kan echter nog verder omhoog door het gebruik van het juiste trainingsmateriaal en scholing van de trainers.

Trainingsmateriaal voor voetbal looptraining hoeft niet duur te zijn, er zijn namelijk verschillende materialen die multifunctioneel inzetbaar zijn. Zo kunt u mini horden gebruiken tijdens uw voetbal looptraining en als pass boog. Kortom, probeer de trainingsmaterialen voor uw looptraining voetbal te combineren met andere doeleinden.

Het belang van looptraining, met name voor voetbal jeugd wordt nog wel eens onderschat. Om jeugdspelers optimaal voor te bereiden op succes en het maximale uit de carrière te halen is looptraining vereist. Voetbal loopoefeningen hoeven een training niet belemmeren, dat kan bijvoorbeeld door ze te verwerken in een techniek of tactiek oefeningen. 



Aanbiedingen

Best verkochte producten